2023. április 12., szerda

Az űrhajózás napjára - április 12.

        A világ első embert szállító űrhajóját 1961. április 12-én a Szovjetunióban bocsátották földkörüli pályára, fedélzetén Jurij Alekszejevics Gagarin repülő őrnaggyal. Ennek emlékére lett április 12-e az űrhajózás napja.
         A Vosztok-1 űrhajó 89,1 perc alatt kerülte meg a Földet, 181 327 km sugarú, nyújtott ellipszispályán. A sikeres űrhajózást több évtizedes kutatómunka előzte meg. Először a hordozórakétát kellett kifejleszteni. Az első döntő lépést az első műhold fellövése jelentette 1957. október 7-én. Utána kutyákkal, majd majmokkal kísérleteztek, s végül útnak indult az ember is. Gagarint – aki csak egyetlen kört tett meg a Föld körül, – az asztronauták egész sora követte. Az ember megjárta a Holdat is, de az elsőség Gagariné maradt.
„A szívem normálisan ver. Jól érzem magam, a kesztyűt felhúztam, a sisakot bezártam, indulásra készen vagyok” – közölte az utolsó felkészültség végén Gagarin. Az órája ekkor – a moszkvai idő szerint – 9 óra 7 percet mutatott. Útja csodálatos volt a koromfekete égbolt alatt, amelyen élesen ragyogtak a csillagok, miközben a nap úgy sütött, hogy meg sem lehetett kísérelni a rátekintést.
     Jól észlelte a Föld gömb alakját. A Földet magát kék színű fénypárna vette körül. A fékező berendezés 10 óra 25 perckor automatikusan bekapcsolódott, az űrhajó sebessége fokozatosan csökkent, majd lejjebb szállt, mind sűrűbb légrétegekbe jutott. Külső burka felizzott.
„… az ablak függönyein keresztül láttam a körülöttem tomboló lángok félelmetes, vörös fényét. De bent, a fülkében, a zuhanó tűzgomolyag közelében, mindössze 20 Celsius fok volt a hőmérséklet” – nyilatkozta később. Az űrhajó 10 óra 55 perckor ért földet Szmelovka falu közelében. A leszálló űrhajóshoz odasereglettek a parasztok, segítettek Gagarinnak levenni  a védőöltözékét, a sisakját. Hamarosan megérkezett a kolhoz gépkocsija, ami Gagarint a faluba vitte. Az űrhajója ép maradt, „akár ismét fel lehetett volna repíteni a világűrbe” – emlékezett vissza Gagarin, az első űrhajós.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése