2023. június 17., szombat

NOSZTALGIA - Holnap Floridába utazom három hétre - 2019.

     Mostanában sokat dolgoztam, könyvbemutatókra jártam. Kicsit elfáradtam. Elmegyek pihenni és a második kötetet írni Floridába három hétre. Július 10-én érkezem vissza. El tudtok érni interneten, de lehet, hogy akadozni fog a napi kapcsolat. 

Egy kedves vicc az USÁ-ból:

Az Úr bölcsessége 
Egy Harleys férfi motorozott a kaliforniai tengerpart mentén, amikor váratlanul egy felhő került a feje fölé és egy mennydörgő hang szólalt meg: 
- Azért mert te mindig hűséges voltál hozzám, és ma jó kedvem van, teljesítem egy kívánságodat. 
A motoros lehúzódott az úttest szélére és így válaszolt: - Építsél nekem egy hidat Kalifornia és Hawaii közé, hogy bármikor átugorhassak a szigetre. 
Az Úr így szólt: - A te kérésed igencsak anyagi dolgokra épül, gondold el, mekkora létesítmény lenne. Az óceán aljára levinni a tartó oszlopokat, és az a rengeteg beton, aszfalt és acél. Természetfeletti dolognak vélnék. Én meg tudnám csinálni, de még nekem is nehéz lenne. Gondolkodj egy kicsit, hátha eszedbe jut valami más, amivel az emberiség jövőjét tudnád elősegíteni. 
A motoros elég sokáig gondolkodott, végül így szólt: - Uram! Azt kívánom, hogy minden férfi megérthesse az asszonyokat. Tudni szeretném, hogy mire gondolnak, mit éreznek legbelül, amikor csak némán néznek rám, vagy amikor sírnak, nevetnek, vagy amikor rosszat mondok. És hogy hogyan tudnám a nőket boldoggá, kiegyensúlyozottá tenni.
 Erre az Úr így válaszolt: - Hány sávot akarsz a hídon?

Két éve januárban a botanikus kert bejáratánál:

Humor Floridáról:

Cicák és kutyák













Okos gondolatok
















Vörösboros marharagu burgonyával

Hozzávalók:
- 80 dkg marhacomb
- 70 dkg tisztított burgonya
- 15 dkg füstölt tarja
- 1 nagyobb fej vöröshagyma
- 3 gerezd fokhagyma
- 2 dl száraz vörösbor
- 1 csokor petrezselyem
- fél dl olaj
- só, őrölt bors


Elkészítése:
A bográcsban felforrósított olajban kicsit pirítsuk meg az apró kockákra darabolt tarját, majd az aprított hagymát is. Adjuk hozzá az egyforma kockákra vágott húst, és süssük fehéredésig. Ízesítsük sóval, borssal, zúzott fokhagymával, majd öntsük fel annyi vízzel, hogy félig ellepje. Fedővel letakarva addig pároljuk, míg háromnegyedig megpuhul a hús, közben ha kell, öntsünk hozzá kevés vizet. Szórjuk bele a nagyobb kockákra vágott burgonyát, öntsük rá a bort, és annyi vizet, hogy ne lepje el teljesen. Fedő nélkül, lassú főzéssel, a bográcsot néha megforgatva, főzzük készre. Sózzuk, borsozzuk meg, és mielőtt levesszük a tűzről, szórjuk rá az aprított petrezselymet. Forrón tálaljuk. (109.HU)

2023. június 16., péntek

Aktuálisak ezek még? 2016-ban aktuális volt!

Van aki egyetért, van aki nem. De gondolkodni szabad az interneten kóborló aktualitást tartalmazó képekből.















Zöldséges rizskorona

Hozzávalók:
50 dkg hosszú szemű rizs
25 dkg darált sertéshús
1 fej vöröshagyma
3 dkg vaj
7 dl száraz fehérbor
1 nagy doboz (40 dkg) hámozott paradicsom (konzerv)
1-1 piros, sárga és zöld színű paprika
30 dkg zöldborsó (mirelit)
2 cukkini
só, őrölt bors
3-3 evőkanál olaj és zsemlemorzsa
10 dkg reszelt parmezán sajt 
 


Elkészítése:
Az apróra vágott hagymát a vajban megpároljuk. Hozzáadjuk a húst, és néhány percig pirítjuk. Végül a borral felöntjük, és addig főzzük, míg minden folyadék elfogy. Beletesszük a paradicsomot és a csíkokra vágott paprikákat. Sóval, borssal ízesítjük, és lefedve 30 percig főzzük. A rizst sós vízben megfőzzük, és külön a zöldborsót is puhára pároljuk. A cukkiniket felkarikázzuk, és az olajban megsütjük. Amikor a paradicsomos szósz megfőtt, a paprikákat kivesszük, és félretesszük. A szószt a rizshez keverjük, majd lecsöpögtetjük. Lyukas közepű kerek formát kivajazunk, és 3 evőkanál reszelt parmezánnal elkevert zsemlemorzsával megszórjuk. A rizses masszát, a húst és a zöldségeket váltakozva belesimítjuk, a tetejére rizs kerüljön! A maradék parmezánnal megszórjuk, és meleg sütőben átsütjük. Amikor kész, tálra borítjuk, és paprikacsíkokkal díszítjük.
(Forrás: 109.HU)

Boccaccio születésnapjára - 1313. június 16. Fő műve: a Dekameron


Fő műve a Dekameron (jelentése: “tíz nap”; 1348-1353), száz novellát tartalmazó gyűjtemény. Az olasz “novella” szó “újdonságot” jelent, érdekes hírt, különös történetet. Boccaccio műfaja a természetesség, a valóság közvetlen visszaadásának látszatát kelti (mindig valóságos hallgatóságnak mesél valaki), s gondosan előkészíti a fordulópontot.
Az elbeszélések sorozatát külön novella vezeti be és zárja le, s ez keretbe foglalja az egész művet. Az egyes novellák között rövidebb-hosszabb összekötő szövegek – olykor újabb történetek találhatók. – A Dekameron kerete a következő: az 1348-as pestisjárvány idején hét ifjú hölgy és három fiatalember találkozott a firenzei Santa (kiejtve: szanta) Maria Novella templomban, s úgy döntöttek, hogy elmenekülnek a városból a járványhalál elől egy vidéki villába, s ott érdekes történetek elbeszélésével fogják az időt eltölteni. Tíz nap alatt a tíz résztvevő mindegyike naponta egy-egy történetet mesél el az arra a napra megválasztott “királynak” vagy “királynőnek” a vezetése alatt, és utasítása szerint. A naponta elmondott 10–10 novella egy–egy meghatározott, elre megadott téma köré csoportosul.
A Dekameronban a szerelmi–erotikus és az ironikus–szatirikus novellák uralkodnak. Boccaccio jókedvű humorral mutatja be kora világát, sajátos erkölcseit. A középkort már–már múltnak tekinti, s a felvilágosult reneszánsz ember szemével nézve mulatságosnak tartja furcsa szokásait, intézményeit. Humanista írói világképének középpontjában a földi élet minél örömtelibb, minél ésszerűbb kihasználása áll. Ebből a világból már hiányzik a pokoltól való félelem tudata, a “bűnök” más megítélés alá esnek, mint pl. Danténál. A szerelem a novellákban őszinte, szabad, a korábbi kötöttségeket nem tűrő és nem ismerő érzelemmé, a boldogság forrásává válik. Az író jókat kacag a vén, babonás, együgyű férjek rovására. A házasfelek hűtlensége, a házasságtörés nem háborítja fel, ha ez érdekházasságot, nem szerelmen alapuló viszonyt szakít szét. Nem tiszteli a cellák, kolostorok lakóit sem: az emberi természet bennük is diadalmaskodik, s talán ők vágyakoznak legmohóbban a testi örömökre.
Több mulatságos, ízes történetének főhőse az együgyű városi figura, Calandrino (ejtve: kalandrinó), akivel kavicsot szedetnek láthatatlanná tevő varázskő gyanánt, akivel elhitetik, hogy állapotos, és gyereket fog szülni, s akivel mindenféle bitangságot művel a két tréfacsináló festő, Bruno és Buffalmacco (ejtve: buffalmakkó). – A legtöbb novella városi–polgári környezetben játszódik: megjelennek a csalafinta, agyafúrt kereskedők, a pórul járt jogászok, a felültetett, beképzelt, szipolyozó orvosok, s ott vannak a szegény, babonás certaldói (ejtve: csertaldó) parasztok is, akiket ugyancsak rászedett a vörös hajú, apró, ravasz barát, Frater Cipolla (ejtve: csipolla).
Boccaccio elítéli a fösvénységet, a kapzsiságot, az öncélú gazdagságot; szerinte a vagyonnak az életet kell szolgálnia. Sokra becsüli a friss észjárást, a furfangos okosságot, a természetes ügyességet. Hősei gyakran nehéz helyzetből szabadulnak meg egy–egy találó szóval, tréfás ötlettel.

Boccaccio születésnapjára - Bemutató a Dekameronból

A sólyom feláldozása
A Dekameron darabjai közül az egyik leghíresebb az ötödik nap kilencedik novellája.

A Boccaccio-novelláknak nincs címük, de az író afféle címközleményben összefoglalja mindegyik történetének summázatát. Ennek az elbeszélésnek a rövid foglalata – az író szavaival – a következő: “Federigo degli Alberighi (ejtve: federigó delji alberígi) szerelmes, de nem nyer viszontszerelmet, és az udvarlásban eltékozolja minden vagyonát, csupán egy sólyma marad; mivel pedig egyebe nincs, ezt tálalja fel ebédre hölgyének, ki meglátogatja; ki is mikor ezt megtudja, megenyhül irányában, feleségül megy hozzá, és gazdag emberré teszi.”
Az “igaz történet” kivonata arra figyelmeztet, hogy nem maga a cselekmény, annak kimenetele a fontos – hiszen a megoldás már adva van -, hanem valami más. Ez a “más” nagyjából abban foglalható össze, hogy milyen ember és miképpen él Giovanna (ejtve: dzsovanna) és Federigo, hogyan lehet boldog valaki, mi ennek az ára.
Az elbeszélés során megtudjuk, hogy monna Giovanna erényes férjes asszony, hűséges feleség, szerető anya, s rá se hederített mindarra, mit Federigo a kedvéért tett, soha még csak egy pillantást sem juttatott neki. Úgy él tehát, ahogy kell. Ezzel szemben Federigo eltér a korabeli társadalom értékrendjétől: férjes asszonyt ostromol, eltékozolja vagyonát, szegénységbe zuhan, s elrontott életének már csak két szenvedélye maradt: változatlan szerelme monna Giovanna iránt s ragaszkodása sólymához. Giovanna férje halála után sem méltatja figyelemre az elszegényedett és hírhedtté vált, de a kedvéért mindenre képes Federigót, csak gyermeke kezd barátkozni vele, aki játszadozik a férfi “madarával és kutyáival” (a véletlen folytán Giovanna Federigo kis birtoka közelében nyaral fiával).
Federigót és Giovannát végső soron a gyermek hozza össze. Az asszonyon győz az anyai szeretet, s minden ellenérzése dacára “csak úgy séta örve alatt” elmegy Federigóhoz, hogy beteg gyermeke számára gyógyulást ígérő ajándékként elkérje tőle legféltettebb kincsét, a sólymot. A szerelmes férfi most is “hibásan” cselekszik: előbb adja oda a madarat, mintsem Giovanna kérné. “Ott a hölgy előtt sírva fakadt”, mivel a szeretett hölgy kérését már képtelen volt teljesíteni.
Boccaccio bizonytalanságban hagy afelől, hogy a beteg gyermek bánatában halt-e meg vagy nem: “Az pedig, akár bánatában, hogy a sólymot nem kapta meg, akár betegségében, mely talán mindenképpen ily véget ért volna, kevés napok múltán anyjának mérhetetlen fájdalmára elköltözött az életből.” A hosszas előkészítés mégis azt sejteti, hogy a beteg kisfiú halála Federigo végzetes hibájából következett be. Mindebből logikusan az következnék, hogy az asszony végleg elfordul az őt hiába ostromló férfitől. Monna Giovanna azonban ezúttal nem úgy cselekszik, ahogy várnánk tőle. Utolsó lépése eltér addigi viselkedésétől: bátyjai figyelmeztetései, csúfolódásai ellenére férjhez megy régi hódolójához, s Federigo eléri célját: nemcsak boldog, hanem gazdag is lesz.
A novella egyik tanulsága az lehet, hogy a kitartó, őszinte és önfeláldozó, igazi szerelem előtt lehullanak az akadályok, a nagy érzelem megkapja jutalmát. Federigo valóban célhoz ér, de diadalának a férj és a gyermek halála az ára. S ha ebből a nézőpontból vonjuk le a tanulságot, akkor azt kell mondanunk, hogy a hűség, a kitartás és az önfeláldozás nem szükségképpen, hanem csak véletlenül, szerencsés esetben kapja meg a maga jutalmát.
A novellának jellegzetesen “reneszánsz” vonása, hogy a mesélő Királynő arra figyelmezteti a hölgyeket: szerelmüket a maguk jószántából adják jutalomként arra érdemes férfiaknak, s ne engedjék, hogy csak a vak szerencse vezérelje őket.
A Dekameron célja elsősorban az olvasóközönség könnyed szórakoztatása volt, de emellett természetesen egy új, evilági erkölcsi felfogás népszerűsítését is szolgálta.
(A Boccaccio-idézeteket Révay József fordításában közöltük. – A novellaértelmezés alapja Szávai János tanulmánya volt; in: Boccacciótól Salingerig. Tankönyvkiadó, Bp) (Forrás: Érettségi Portál)

2023. június 15., csütörtök