Az első lóvasúti
vonal a Széna tér (ma
Kálvin tér) és az "Újpesti
indóház" (ma Újpest-Városkapu metrómegálló) között épült meg.
A Kiskörúton és az Ország
úton (a mai Váci út) haladt. Megállói: Nemzeti Múzeum, Zrínyi kávéház
(Astoria), Evangélikus templom (Deák tér), Lipót-templom (Bazilika), az indóház
(Nyugati pu.), a kis sörcsarnok (Lehel tér) és Újpest; a Váci úton a kocsikat
bárhol meg lehetett állítani. Az újpesti végállomás, a Károlyi által építtetett
díszes indóház (Bagolyvár) ma is áll a vasúti Duna-híd tövében. Táv: 9
kilométer, menetidő: 35 (60) perc, a kitérőknél 5-10 percet kellett
olykor várakozni ; 30-40 főt szállíthattak. 12 kocsi 14 fordulót tett meg
naponta, menetsűrűség: 4,5 perc a 12 órás üzemidő alatt;
A járatra kezdetben
elővételben lehetett jegyet kapni, óriási volt a zsúfoltság, az első hónapban
57 ezren utaztak rajta. Menetdíja: első osztályon 20, harmadikon 10 krajcár, de
a gyári munkások 20-25 százalék engedményt kaptak. Ha a lovak elfáradtak, az
utasok segítettek nekik a haladásban.
Budán két lóvasúti vonal
épült a Budai Közúti
Vaspálya Társaság (BKVT) építésében: a
zugligeti - 1868, a Pálffy (ma Bem József) tértől Zugligetig ; és az óbudai - 1869, a Lánchídtól
Óbudáig (a meredekebb szakaszokon előfogattal növelték a lovak erejét)
1878-ban a tőkeerősebb
pesti társaság felvásárolta a budait, a két cég Budapesti Közúti Vaspálya
Társaság (BKVT) néven összeolvadt. Az egységes cég új járata a Margit hídon
1879-től haladt át.
A budapesti lóvasút
hossza: 45,8 kilométer hosszú volt (legnagyobb kiterjedése idején, 1889-ben) 31
járattal, 1200 lóval. A 350 kocsi jórészt kétfogatú volt, egy részük
tetőkarzatot is kapott. „
A robbanásszerűen fejlődő
nagyváros utcáin 1887-ben jelentek meg az első villamosok, majd 1894-ben a
főváros döntött a lóvasutak villamosításáról. A tömegközlekedésből kiszorult
lóvasút 1898. június 7-én tette meg búcsúútját a Déli pályaudvar és a János Kórház
közötti szakaszon, a margitszigeti 1730 méter hosszú vonalon pedig 1928
áprilisáig jártak a ló vontatta kocsik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése