2020. szeptember 14., hétfő

H. Barbócz Ildikó: A szőlő mint boldog növény (4/4)

Történelmileg nézve elmondható, hogy a kereszténységet közvetítő francia és olasz szerzetesek tudására, szakértelmére alapozva alakult ki a minőségi szőlőtermesztés és a borkészítés. Most is hosszú az út a szőlő nyitásától, metszésétől a borkészítésig. Ennek a februártól novemberig tartó munkafolyamatnak a részletes leírása könyvtárnyi szakirodalmat tesz ki. Elmondható, hogy fáradhatatlan szeretetet, kitartást és türelmet kívánó foglalatosság. A szőlőben és a pincében is elsődleges szempont a régi ízvilág megőrzése mellett a jelenlegi legmodernebb technikák ötvözése a hagyományossal. A szőlősgazdák szerint mindig minden műveletet az ideális, megfelelő pillanatban kell elvégezni, nem számít, hogy fáradt az ember vagy nem. Sokszor adódik úgy, hogy az adott munka nem várhat másnap reggelig sem. Ez a szüntelen kötelesség vagy elveszi a kedvét az embernek a szőlőtől, vagy egy életre szóló házasságot köt a borászkodással. Igazi tehetség, szaktudás és szüntelen szorgalom, a szőlő iránti boldog elkötelezettség, a természet imádata szükséges hozzá, mint bármi máshoz az élet minden területén. És aki erre teszi fel az életét, az valahol boldog ember lehet. Feltétlenül ide kívánkozik ifj. Gál Tibor ars poeticája a természet tiszteletéről és a borról: „A szőlőmunka a természetért való munkát jelenti számunkra. A boraink egyre inkább tükrözik „származásukat”. A borászkodás megfontolt döntések sorozata —, aminek a végén létrejön a harmónia. Megszületik a vágyott bor… A meghökkentés erejében hiszek. Pontosan ezért szeretem a borkészítést, mert minden elképzelésemet, gondolatomat kifejezhetem, szabadon.” Milyen nagyszerű érzés a pince előtti nagy diófa vagy cseresznyefa árnyékában, egy szőlőlugasban vagy a teraszon lócán üldögélve egy saját készítésű pohár borral a kézben, barátok társaságában vagy a család körében, olykor egyedül is! Aztán ha ehhez hozzájön még a csopaki panoráma a Balaton széles medencéje felé, nos…
A határt járva, a domboldalakon bolyongva, ismerősök elmondásai alapján is szomorúan állapíthatjuk meg, hogy egyre csökken az országban a művelt, a rendezett szőlők, a szőlőskertek száma, egyre többen hagynak fel a szőlőműveléssel. Kidőlt karók, égbe nyúló venyigék, kétségbeesetten kapaszkodó kacsok veszik át az uralmat a táj felett. De nemcsak a szőlők maradnak fenn a tőkéken: a meggy, a cseresznye, a mandula, a dió, a szilva, a csipkebogyó sem kell senkinek. Nem becsülik a munkát. Az értékek, a kincsnek számító gyümölcsök a mezőkön, az erdőben, az elhagyott kertekben veszendőbe mennek. Ember, gazda sehol. A boldog embert keresnénk pedig, akit a boldog szőlő tett gazdaggá, aki pontosan tudja, hogy sok minden máshoz hasonlóan a szőlő is Isten ajándéka. Nem véletlenül állnak őrt a hálából emelt pléh vagy kő Krisztus-szobrok a birtok szélein és a rózsabokrok a szőlősorok végében. Így fonódik össze a maga módján a szőlősgazda és a borász kapcsolata Istennel. Bennünket, egyszerű embereket pedig nem a boldog szőlő, hanem maga a szőlő mint finom gyümölcs és a belőle készült értékes bor tesz boldoggá.
„A bor spirituális olajtartalmú ital. Minden borban kis angyal lakik, aki, ha az ember a bort megissza, nem hal meg, hanem az emberben lakó megszámlálhatatlanul sok kis tündér és angyal közé kerül. Az érkezőt a már bennlévők énekszóval és virágesővel várják. A tündérke el van bűvölve, és az örömtől majd meggyullad. Az emberben ez az örömláng árad el, és őt is elragadja, ez ellen nem lehet védekezni.
Azt mondom tehát, bort igyatok! Aztán majd kedvet kaptok a csókolózásra, a virágszedésre, a barátságra, a jó, mély alvásra, a nevetésre, és újság helyett reggel költőket fogtok olvasni.” (Hamvas Béla: A bor filozófiája)  (2020. július)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése