A
lassan csordogáló időben már hónapokkal előtte Magyarország
a mohácsi csatavesztés 400. évfordulójának megemlékezésére
készült. Ez jó alkalomnak kínálkozott a történészek, a
politikusok számára, hogy a mohácsi tragédiát összehasonlítsák
a nemrégiben elszenvedett trianoni békediktátummal. Mindenki
elismerte mindkettő gyászos és sorsdöntő voltát, a többség
arra a következtetésre jutott, hogy Trianon nagyobb tragédia a
magyarság történetében.
Klebelsberg
Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter, kiváló gondolkodó,
a jubileumra kiadott emlékkönyv előszavában azonban reményt
nyújtott a következő időkre: „a mai helyzet mégis
vigasztalóbb, mert míg akkor hazánknak éppen a magyarságlakta
részei, a Dunántúl és a Nagyalföld kerültek török uralom alá,
addig Trianon után ez az áldott magyar föld megmaradt nekünk,
amelyből erőt szívunk a regeneráció és a rekonstrukció nagy
művéhez”.
A
csatatéri megemlékezésen többen beszéltek, közülük néhány
érdekesebb.:
– A
török követ még az új emlékművek megkoszorúzása
előtt: „Midőn
szólásra nyílik ajkam a mai szent emlékezeti napon, itt a
valaha véres csatamezőn, mely fölött hősi halált halt őseink
szelleme lebeg, a faji együttérzés sugallatának engedek,
amikor valamely konvencionális megszólítás helyett e bensőséges
szóval kezdem beszédemet: Testvéreim! ...”
– gróf
Zichy Gyula kalocsai érsek: „… Ezen
a rónán […] sok ezren estek el azért, hogy megvédjék
hazájukat. Mohács temetője nagy tanulságot kiált a magyar
szívekbe, amely egyezik Trianon tanulságával s mely nem más, mint
az, hogy Istenbe vetett rendületlen hit nélkül s az azon alapuló
összetartó hazaszeretet nélkül nincs és nem lehet nemzeti jövő,
nem lehet feltámadás, hanem csak pusztulás. Trianont is a hitnek
és a magyar léleknek alásüllyedése előzte meg és ennek
következményeként sötét éjszaka borult a nemzetre. Ma azonban
dereng egy szebb jövőnek hajnala, mert okulni akarunk Mohácson.
Újra magyar, újra férfi, újra keresztény akar lenni a magyar s
ez az egyedüli útja és lehetősége egy szebb és boldogabb
jövőnek.”
– József
főherceg: „Mint
a világháború egyik hadvezére […] elhoztam koszorúmat, hogy
letegyem itt a 400 év óta itt nyugvó hős véreim (!) sírjára.
Mélyen meghatva teszem ezt, de egyszersmind azzal a bensőséges
meggyőződéssel, hogy úgy mint Mohácsból
volt, Trianonból is lesz feltámadás.”
– Azonban
a sok közül a történelmi szakirodalom csak Horthy Miklós
kormányzó második rövid beszédét tartotta meg az emlékezetben,
amit közvetlenül
koszorúja elhelyezése előtt intézett a jelenlévőkhöz: „A
négyszáz év előtti mohácsi tragédiát egyik nagy költőnk
méltán nemzeti nagylétünk nagy temetőjének nevezte. A királlyal
élén elveszett a magyarság színe-java, mártírhalált halva
akkor, amidőn a nyugati kultúra védelmében fegyvert ragadott a
nyugat felé törő fajrokonai ellen. Hosszú, nehéz idők múltak
el, amíg végre megindult a vérkeringés az ország megcsonkított,
elernyedt testében, és újra életre kelt a nemzet. Okulva a
múltakon, a késő utódok mégiscsak megélték azt, hogy még egy
ilyen nagy bukás után is feltámadás követte a vigasztalan
reménytelenséget. Az egykori ellenségből jó barát lett. A két
ősi rokon faj között ellentétek elsimultak, és helyükbe lépett
a megértő barátság és kölcsönös rokonszenv. Attól a
jóbaráttól
viszont, akivel oly soká fűzött össze minket a déli végeken a
közös védekezés életbevágó érdeke, utóbb sajnos mélyreható
ellentétek választottak el. Hiszem és remélem, hogy itt is
hamarosan visszatérhet a régi barátság és megértés. Ma
körünkben itt van a török nemzet képviselője is, és együtt
érez velünk a visszaemlékezés nekünk oly szomorú perceiben.
Meghajtom fejemet a király és hős harcosai emléke előtt, és
leteszem mélyen érzett kegyeletem jeléül e koszorút.”
Az
nem okozott meglepetést, hogy megemlítette a minduntalan
ismételgetett szemrehányást, hogy a magyarság a kereszténység
védőbástyája volt, és nem Trianont érdemelte érte, az sem,
hogy lelkesített, Mohács után is felépült az ország, még a
török–magyar rokonságra, a megbékélésre sem kapta fel a fejét
senki, de a déli szomszédra, a „régi barátra”, és a jó
viszony helyreállítására tett utalásra már felfigyeltek itthon
és külföldön egyaránt. A
kisantant országok egyértelműen elutasították a közeledést,
mert azt látták benne, hogy éket akar verni közéjük a magyar
politika. (Nem is gondolták rosszul!) A
Szerb–Horvát–Szlovén Királyság helyett
azonban egy nagyhatalmi státusszal bíró ország érdeklődését
keltette fel a beszéd: Olaszországét (Ez lényegesen nagyobb siker
volt.) Erre
utalt Friedrich István 1919. augusztus 7.– november 24.é. között
miniszterelnök, akkor ellenzéki politikus is egy 1930 júniusában
elmondott parlamenti beszédében: „Emlékszem,
mikor Mohácson hallottunk egy szép beszédet, hogy menjünk Belgrád
irányába. El is indultunk Belgrád irányába, de közben Rómába
érkeztünk…”
Horthy
Miklós is szívesen emlékezett a mohácsi beszédére. Tíz év
múlva –
1936
augusztusában –
Adolf Hitlernek írt levelében ezt írta: „Mivel
szét akartuk szakítani a vasgyűrűt, amely körülvett bennünket,
közeledni próbáltam a szerbekhez, akik azok közé az ellenfelek
közé tartoztak a kisantanton belül, akikkel pirulás nélkül
kezet foghattunk. A háború előtt ellenségeink voltak nyílt
sisakkal, és a háborúban jól verekedtek. Én kezdtem a közeledést
egy szoborleleplezés alkalmával Mohácson mondott beszédben, majd
közvetítő személyek által értekeztem Sándor királlyal. […]
Nehéz helyzetünkben, hogy levegőhöz jussunk, igyekeztem
valahogyan találni egy modus vivendit.”
Közel
két évtizeddel később, a portugáliai estorili emigrációjában
így fogalmazott: „A
kisentente összefogása, amint azt a vonatkozó szerződések
nyíltan kifejezték, egyenesen és elsősorban Magyarország ellen
jött létre, és csak másodsorban irányult Bulgária felé.
Tekintetemet ebben a helyzetben déli szomszédainkra irányítottam.
A horvátokat mint derék matrózokat és tengerésztiszteket
ismertem és becsültem; nyelvüket folyékonyan beszéltem. A
szerbek katonai erényei arra a várakozásra bírtak, hogy ha mint
katona nyíltan szólok hozzájuk mint katonákhoz, megértésre
találok náluk. Felhasználtam tehát a mohácsi csata négyszáz
éves fordulóján tartott megemlékezésünket arra, hogy 1926.
augusztus 29-i beszédemben emlékeztessem őket a közöttünk
egykor fennállott régi barátságra és régi bizalomra. A mohácsi
csata 150 évre hasonló szomorú sorsba döntött minket, mint őket
a rigómezei ütközet; ennek következtében ők még hosszabb időre
kerültek török megszállás alá.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése