2019. augusztus 4., vasárnap

A rákóczifalvai Kuruc Hagyományőrző Egyesület bemutatója Alsóörsön - 2012. augusztus 3.

         A Török világ Alsóörsön című rendezvénysorozat (2012. augusztus 2-3-4.) keretében a rákóczifalvaiak toborzót tartottak a Sportcsarnok előtt. Nagy megtiszteltetés ért, én is felesküdhettem Rákóczi zászlajára.
 2000. februárjában alakultak. Célkitűzéseik közül:
Történelmi korok hagyományainak életre keltése, emlékek, ereklyék felkutatása, ápolása, népszerűsítése
–Történelmi hagyományon alapuló rendezvények szervezése, lebonyolítása, képző- és népművészeti alkotások készítése, építmények tervezése, létrehozása, kiadványok, folyóirat megjelentetése.

Az alsóörsi Faluközpontban fényképezgettem, élveztem az Egyesület tagjainak nagyszerű műsorát, amikor a kuruc katonák toborzása következett. Egy kedves hölgy odajött hozzám, és invitált Rákóczi táborába. Nagy megtiszteltetésnek éreztem, hogy én is felesküdhettem a zászlóra. (Az eseményt Klabacsek Tibor kiváló fotós örökítette meg.)

            Egy nagy vallomással tartozom olvasóimnak, nekem II. Rákóczi Ferenc volt egész életemben a példaképem. De ez nem véletlen. Sárospatakon éltem fél éves koromtól hét évesig. Ha a kapun kimentem, a fejedelem szobra nézett rám. Nyári esténként a házunk udvarából hallgatta a család a református templom tornyából szóló tárogatószót.
            Utána Miskolcon éltünk. Iskolába gyalog menetben át kellett haladnom a Sötét-kapun. Itt tábla hirdeti, hogy Rákóczi 1704 telét itt töltötte.
            A Debreceni Egyetemre történelem-népművelés szakra jelentkeztem. Szóbeli tételem történelemből II. Rákóczi Ferenc volt.  (Sikerült a felvételi.)
            Veszprémben éltem mintegy harminc évig. Legalább ötszázszor haladtam el Balatonakarattyán a Rákóczi-fa mellett, néhányszor meg is álltam, mert vonzott a fa és a szelleme. Amikor a községben nyaraltam, minden nap elsétáltam a fához.
            Nekem az ismeretterjesztés volt a munkám, a hobbim – és én ezt gyakoroltam is szóban és írásban. Nagyon sokszor tartottam előadást, nyitottam kiállítást, rendeztem történelmi gyermek játszóházat, nyári tábort a kuruc korról. Több cikket írtam e romantikus időszakról, a benne szereplő személyekről például a Nők Lapjába, a Turista Magazinba, a Veszprém megyei Naplóba, a veszprémi 7 Napba, a Tolna megyei Népújságba stb. És a Rákóczi- szabadságharc 300. évfordulójára (2003-ban) a Panoráma Könyvkiadó csodálatos kivitelbe adta ki a könyvem II. Rákóczi Ferenc élete és szabadságharca címmel. (És most először hívtak a kurucok táborába!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése