2023. június 18., vasárnap

VISSZATEKINTÉS - Blama a Vasfüggöny túraút mentén (4/1.) - IX. Vasfüggöny túra (az OHT 83 útvonal mentén)

A trianoni békediktátum 100. éves évfordulójáig (2020. június 4.) kiadvány, film és kiállítás formájában fel kívánjuk dolgozni a Történeti Magyarország területén az utolsó száz évben bekövetkezett határváltozásokat - melyek a fenti térképen láthatók - és ezek helyszíni bejárásának lehetőségeit.
Országhatártúra (OHT) címmel mozgalmat indítottunk, aminek keretében elhatároztuk, hogy például a nagysikerű Országos Kéktúra (1938-ban avatták fel), vagy például a második világháborús Árpád-vonal felderítésének mintájára fel kell fedeznünk, a közlekedési lehetőségeket fel kell mérnünk, és ki kell alakítanunk az Országhatártúrát.
A feldolgozás 2016-ban megindult a Kárpátalján, Erdélyben és a Délvidéken is. Ez évben kívánjuk indítani a nyugati határvonalak feldolgozását. Ezért megörültem, amikor olvastam az interneten, hogy kilendszer is meghírdették a Vasfüggöny túraút Sopron környéki bejárását. Mi családilag kétnapos bejárást dolgoztunk ki, pénteken délelőtt megnézzük Felsőcsatráron a Vasfüggöny működését szemléltető múzeumot, délután pedig tanulmányozzuk a Velemben létrehozott Vasfüggöny látogatóközpontot. Szombati programként pedig végigjárjuk, végigfényképezzük Sopron környékén a Vasfüggöny túrautat.

A KIÍRÁS SZÖVEGE:

IX. Vasfüggöny túra, 2017. június 17.

A Vasfüggöny túraútvonalat a berlini falútvonal mintájára az Európai Parlament kezdeményezésére az egykori keleti blokkot a Nyugattól elválasztó vasfüggöny nyomvonalán alakították ki, amely a Fekete-tengertől a Balti-tengerig húzódik. Ennek egy szakasza halad át Sopronon is. Fedezze fel az egykori határsávot!
Immár 9. alkalommal rendezik meg Sopron és környékén a Vasfüggöny túrát, melyre szeretettel meghívnak minden olyan természetkedvelőt, aki szívesen fedezné fel a határmenti szögesdrót útvonalát. A túra érinti az Ottó- és Ferenc barlangot, a Páneurópai Piknik Emlékparkot, a Mithrász Szentélyt, olyan egykori elzárt területeket, ahol a madár sem járt!

Időpont:  2017. június 17.
Helyszín: Sopron
Információ:  turizmus.sopron.hu/

Táv hossza: 27 km

Útvonal: Hotel Sopron, - Tómalom út, - Nemeskúti út, - Fertőrákos, Fő utca, - Nyomsáv, - Mithrász szentély, - Páneurópai Piknik Emlékhely, - Dudlesz Erdő, - Hubertusz turistaház, - Ó Hubertusz kilátó, - Tercia parkoló, - Koronázó domb, - Hotel Sopron

Regisztráció: 7.30 – 8.00

A MEGVALÓSULÁS:
          Reggel negyed nyolckor jelentkeztem a Sopron Hotel portaszolgálatánál, ahol a szolgálatban lévő hölgy nagy meglepetésünkre kijelentette, ő nem hallott az idei Vasfüggöny túráról. A takarítónő megjegyezte, hogy évek óta innen indul a túra, és sokan szoktak részt venni rajta, de most nincs itt senki a szervezők közül. Már ki kellett volna készíteni az asztalt és a székeket a regisztrációhoz.
          A recepciós hölgy az interneten hamar megtalálta a felhívást, és mondta: felhívok néhány személyt és érdeklődöm. Felhívta a kolleganőjét, a Tourimfort Irodát stb. Senki nem tudott neki infoprmációt adni. Végre kiderítette, hogy a szervező, Fücsök Károly - állítólag - időközben vasárnapra Sünkupát szervezett, mely az Alsó-Lövéri Sportsörözőtől indul, így a kilencedik (!) Vasfüggöny túrát nem csinálja.
          Értetlenül álltunk e tény előtt, mivel ezt ki kellett volna írni minden felhívásba, hogy elmarad, de még okosabb lett volna, ha valaki mást kér meg a június 17-ei túra végigvezetésére.
           Sokan tudhatták, mert a szokásos nagyobb létszám (30-35 fő) helyett "mindössze" kilencen jöttünk el, heten Sopronból és környékéről, ill. mi ketten Budapestről. A helyiek közül négyen elndultak, hogy önállóan bejárják az útvonalat, mi, többiek pedig elszéledtünk.
A Sopron és környékéről összejött "túrázókról" készítettem egy képet dokumentáció céljából.
          Ma reggel újra megnéztem a felhívást, sok helyen természetesen szerepel a konkrét időpont, de a soproni hírdetésben nagyon ügyesen kijavították az időpontot arra, hogy az időpont egyenlőre nincs kijelölve. Ügyes!!!!! Nagyon ügyes!!!! De ezt előre kellett volna, nem a mi bejelentkezésünk nyomán, a szálloda recepciós hölgyének körbetelefonálása után!!!!