AZ INTERNETEN TALÁLTAM, EZ VOLT A HÍVOGATÓ:
Szeretettel és tisztelettel köszöntöm honlapomon!
Goják Sándor vagyok,
a VASFÜGGÖNY MÚZEUM alapítója és tulajdonosa.
Engedjék meg, hogy
pár mondatban megismertessem Önökkel a múzeumom előtörténetét.
Honnan is jött a
múzeum megépítésének ötlete?
Az 1990-ben a
felsőcsatári szőlőhegyen, azaz a Vashegyen nyitott éttermemhez, a SÁNDOR
Borozó-Buschenschank-hoz piros-fehér szalagokkal díszített fenyőágak
vezették el a vendégeimet. Mivel a szőlőhegy egykoron a határövezet részét
képezte, csak helyi lakosok, illetve határsáv-igazolvánnyal rendelkezők
juthattak át a Pinka-hídon felállított katonai ellenőrző-ponton.
Idegeneknek számára megközelíthetetlen volt e hely, hiszen TILOS volt ide
a belépés.
Ami tilos, az érdekes?
Hát persze! Nem
is kell hát csodálkozni, hogy vendégeim szerették volna pontosan tudni, hol is
járnak valójában, így a helyismertetés mellett elkerülhetetlen volt egy kis
történelmi kitekintő is. A sok-sok rajzolás, beszélgetés hatására született meg
a szabadtéri múzeum ötlete, hogy az idelátogatók korhű képet kapjanak a
Vasfüggöny időszakáról.
Hogyan valósult
meg a múzeum?
Az ötletet aztán
szorgos, ám máig tartó gyűjtőmunka követte. Kutattam és gyűjtögettem a
korabeli vasfüggöny-maradványokat, különböző tárgyakat, hogy végül a
világon egyedülálló módon, elsőként építhessem meg azt az 1948-1989-ig az
osztrák-magyar határ mentén tobb száz kilóméteren keresztül húzódó
"nevezetesség" egy darabját, amit a nyugati világ VASFÜGGÖNY-ként
ismert.
1965 és 1968 között
jómagam is „részese” voltam a Vasfüggönynek: Kőszegen és Pornóapátiban
szolgáltam sorállományú határőr szakaszvezetőként. Ezenkívül a
látogatásukkal megtisztelő egykori katonák, „határsértők”, illetve hozzátartozóik
számtalan történetet osztottak meg velem, amit a múzeumot felkeresőknek
szívesen elmesélek.
Mi is a célom a
múzeummal?
Egyrészt az utókornak
szeretném megmutatni a történelem egy kicsiny, de elrettentő időszakát: mi az,
ami SOHA nem ismétlődhet meg! Másrészt emléket szeretnék állítani
mindazon személyeknek, akik életüket vesztették akár menekülőként, akár
katonaként a nyugati határszélen.
Goják Sándor portája Felsőcsatáron, Szombathelytől 18 km-re található. Az eredeti
szögesdrótokból, oszlopokból megépített emlékhely bemutatja Magyarország
határvédelmi történetének 1948-től 1989-ig terjedő időszakát, a vasfüggöny
korszakát. Lézeres imitált aknamezőn próbálhatnak szerencsét a „szökni” vágyók,
katonai magasfigyelőre mászhatnak a „határfigyelők”.
Az építő-tulajdonos, Goják Sándor éppen egy csoportnak tartott személyes ismertetőt,
valamint a kiállított fotókon, emléktárgyakon keresztül bepillantást nyerhettünk
a határmenti települések polgári és katonai mindennapjaiba.
„A baltikumi Stettintől az Adriánál lévő Triesztig vasfüggöny ereszkedett le, a kontinens teljes szélességében. E vonal mögött van Közép- és Kelet Európa ősi államainak összes fővárosa.” - mondta Winston Churchill 1946. március 5-i fultoni beszédében.
A vasfüggöny építésének, telepítésének valamint
felszedésének mintegy 41 évet felölelő 3 korszakát mutatja be a múzeum, melyben
az egykori vasfüggöny eredeti darabjaival, alkatrészeivel és működő, 1:1-es
modelljével is találkozhattunk.
A rideg és hátborzongató tények a nyugati határszélre
vonatkozóan: 350 km kétsoros tüskésdrót kerítés, és 800.000 db taposóakna. Az
aknatelepítési munkák során többen meghaltak, vagy súlyos sérüléseket
szenvedtek. A szökési kísérletek során arányaiban ezer emberből mindössze
öt-tíz juthatott át az aknamezőn. A későbbiekben már az aknazár sem bizonyult
megfelelő védelemnek, „pszichikai visszatartó ereje” ellenére sem. Így új,
minden mozgást észlelő jelzőrendszert építettek fel. Az építkezés során
véglegesen el kellett távolítani az aknákat, melyek újabb halálos áldozatokat,
vagy csonkolásos baleseteket követeltek. Nagy kiterjedésben kiirtották az
erdőket, és vadfogó kerítéseket építettek, hiszen a jelzőrendszer nemcsak
emberi mozgásra, hanem időjárási változásokra, és vadak okozta jelzésekre is
reagált.
Goják Sándor részletesen meséli a történeteket, melyek a sokszor
halálos kimenetelű szökési kísérletekről szólnak. Szemléletes bemutatásra is
sor kerül a vasfüggöny egykori „díszletei” között.
A "kukorica" akna
A képletes aknamezőn sétálva
ki lehet próbálni, hogy vajon átjutottunk, vagy felrobbantunk volna a határzáron?
Ha aknára lépünk, detonáció, kigyulladó reflektorok, és sziréna hangja
figyelmeztet. „Ön aknára lépett. Felrobbant!” – villan a felirat.
A szökési
kísérletek helyszíneit és módozatait is testközelből lehet érezni, például az
egyik szögesdrót alatti gödörnél, ahol két fiú ásta át magát a jobb élet
reményében, vagy a létránál, ahol a Stern Magazin szerkesztője próbált kiszökni
az országból kislányával együtt.
A Vasfüggöny Múzeumban bárki áthaladhat
azon az őrbódéval őrzött kapun, ahol azt akkoriban a gazdák tették, ha
metszeni, szüretelni, vagy éppen bort fejteni igyekeztek a saját kis
birtokukra. Az áthaladáskor le kellett
adniuk a személyi igazolványt a katonáknak, akik felírták az adataikat, és egy
személytelen, számmal ellátott bilétát adtak, azzal a kikötéssel, hogy
sötétedéskor vissza kell térniük. Ha nem, kíméletlenül megindult utánuk a
hajtóvadászat.
A Vasfüggöny Múzeum fölött, a domboldalon az 1700-as
években épült kis Mária-kápolnát találtuk. Építtetője a közelmúltban boldoggá
avatott gróf Batthyány-Strattmann László családja volt.
A varázslatos völgyben látható Felsőcsatár.
A 2015-ben felállított kerítés és "Nátó-drót" sem hiányzott a kollekcióból.
(A képeket 2017. június 16-án, pénteken készítettem.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése