2024. december 7., szombat

Gesztenyepüré házilag - régi recept

            Ugyan sokkal gyorsabban elkészítheti a gesztenyepürét masszából, de az íze miatt érdemes ezt is kipróbálni. 
          Az ízét lehet gazdagíthati némi vanília segítségével, az állagán pedig egy kis olvasztott vajjal lehet lágyíthatani.

Hozzávalók:
1 kg gesztenye
15 dkg méz
2 evőkanál rum

Elkészítés ideje: egy óra.

Elkészítés menete:
            A kevés hozzávaló kissé becsapós, mert ugyan valóban elég lesz ennyi alapanyag, azonban ez nem jelenti azt, hogy munkád is kevés lesz. Egy nagyobb lábasban, amiben majd elférnek a gesztenyék, forralj vizet, metszd be a páciensek tetejét, és úsztasd meg benne az összes példányt - lehetőleg szép nagyokat válogass össze, hogy megkönnyítsd a dolgod. Miután átmelegedtek, távolítsd el a héjukat - mindig csak annyit vegyél ki egyszerre, amit gyorsan meg tudsz pucolni, melegen sokkal könnyebb ez a művelet. (Forrás: Femina)

2024. december 6., péntek

Mikulás a humor görbe tükrében













Őszibarackos túrótorta

Hozzávalók
- 2 tojás 
- 8 dkg vaj 
- 8 dkg cukor 
- 15 dkg liszt 
- 1/2 csomag sütőpor 
- 5-6 ek. tej 
- A krémhez: 
- 50 dkg túró 
- 2 dl joghurt 
- 1 csomag vaníliás cukor 
- 10 dkg cukor 
- 1 citrom 
- 1 dkg zselatinpor 
- A tetejére: 
- 50 dkg őszibarack 
- 3 dl szűrt baracklé 
- 1 csomag tortazselépor

Elkészítése
Egy tálban összekeverjük a tészta hozzávalóit, majd az egészet egy előkészített tortaformába tesszük, és közepes fokozaton kb. 16-18 perc alatt készre sütjük. Eközben az áttört túróhoz keverjük a joghurtot, a cukrokat, a reszelt citromhéjat és a citromlevet. A zselatint kevés vízben feloldjuk, majd ezt is a túrós krémhez keverjük, és az egészet a tésztalapra kenjük. Hűtőbe tesszük, majd ha megdermedt a felszeletelt barackkal díszítjük. A zselét a baracklében főzzük meg, majd szép egyenletesen eloszlatjuk a tortán, és csak akkor kínáljuk, ha már ez is megkötött.

Mikulás napjára - december 6. - - - Szent Miklós magyar vonatkozásai

Nagy Lajos királyunk is elzarándokolt Bari városába (Olaszország) Szent Miklós sírjához. Hazánkban egy időben kötelező ünnep is volt december 6-a, mert a nagyhatalmú Oláh Miklós püspök 1560-ban ezt így rendelte. (Ma azt mondanánk, hogy személyi kultuszt valósított meg!)
A Miklós-legendának van magyar hajtása is. Kálmán királyunk Dalmáciát elfoglalva bevonult Zára városába is, melynek Szent Miklós volt a patrónusa. A király gyanakodott, hogy Velencével paktáltak a városlakók, ezért fel akarta gyújtatni. Álmában azonban megjelent Szent Miklós, majd Taxonyi János szerint: „Előbb kemény tekintettel nézi és megrettenti, azután hajánál fogva idestova vagdossa és hurcolja. Tovább egy arany vesszővel úgy megpaskolja, hogy az egész háta megkékül a veréstől. Utoljára halállal fenyegeti, ha a záraiak ellen valamit kezdend.” A történelemből tudjuk, a király nem volt ijedős természetű, de – a legenda szerint – miután megvizsgálta testét, ahol megtalálta a kék foltokat, jobbnak látta, ha a büntetéstől eltekint. Azt is tudjuk a történelemből, a záraiak meghálálták a tettet, és rövidesen kiérdemelték, hogy a Tengermellék központja városuk legyen. Később, az évszázadok folyamán is Zára volt a mindenkori magyar király leglojálisabb városa. (Mai neve: Zadar Horvátországban.)
Több község és város viseli a nevét (például: Törökszentmiklós, Lébényszentmiklós), a tihanyi apátságnak – 1270-es adatok szerint – ő volt a védőszentje. Veszprémnek egyik különálló Árpád-kori települése volt – a vártól mintegy fél kilométerre fekvő Komakút körüli – Szentmiklósszeg városrész. Névadója és központja a kálváriadombi plébániaház, mely a török időkig állott. Az itt lakóknak a 16. század elejétől fennmaradt írás szerint a karácsonykor és a húsvétkor szokásos ajándékokon kívül kötelességük volt karácsonykor telenként egy szekér fát vinni a várba, valamit jól karban tartani a várban lévő középhíd alatt futó árkot és kalodát. Ma is védőszentje Kecskemét városának.


           A középkorban a Dunántúlon elterjedt a Mikulás-járás. A játék lényege, hogy Miklós püspök kíséretével együtt olyan házakba tér be, ahol gyerekek is laktak. Ott vizsgáztatta, majd tudásuk szerint megjutalmazta vagy a kíséretében lévő ördög virgáccsal megfenyegette őket.

          A Millenniumi emlékművön található szobrok közül Könyves Kálmánt Füredi Richárd alkotta 1912-ben, I.  (Nagy) Lajost Zala György 1927-ben.

A Magyar Posta  többször megjelentette Lajos királyunkat:
 

Sztálin titkos születésnapjára - - - - 1878. december 6.

Máig sem világos, miért hamisította meg Sztálin a születésének évét és napját. Szerencsére megmaradtak azok a korabeli egyházi iratok, amelyek szerint édesanyja, Jekatyerine (Keke) Geladze 1878. december 6-án szülte meg őt, a harmadik fiát. 11 nappal később, december 17-én a bibliai József nevet adták a csecsemőnek az örmény származású Hahanov esperes és Kvinikidze alszerpap jelenlétében.
Ugyanakkor a kapitalista szövetségeseinek és az egész „haladó emberiségnek” 1879. december 21-ét (a régi orosz időszámítás szerint december 9-ét) kellett születésnapjának tekinteni.
Kész csoda, hogy a „Gazda”, aki máskor előszeretettel tüntette el a számára kellemetlen forrásokat, nem semmisíttette meg az eredeti iratokat.
Kun Miklós elmélkedik róla, miért másította meg a dátumokat:
1.      „Meglehet, Sztálint még mulattatta is, hogy Raszkolnyikovnak, a Bűn és bűnhődés hősének nyomdokain haladva mindent megengedhet magának.
2.      De az is elképzelhető, hogy a sokak által évekig megalázott, tanárai gúnyos megjegyzéseit tűrni kénytelen, a hatóságoknak kiszolgáltatott, később pedig a tulajdon elvtársai szellemi fölénye miatt kínlódó Szoszo Dzsugasvili így akart bosszút állni a múltért."
-Valahol régebben olvastam: Azt tartotta, hogy ő hozta a fényt az emberiségnek! És mivel ez a téli napforduló napja, ebben az időszakban kezdődnek az egyre hosszabb nappalok.

Az 1930-as években ez a kép forgott közkézen szülőházaként:

A szánalmas kunyhó helyére később Berija, az államvédelmi hatóság vezetője pazar múzeumot építtetett:

2024. december 5., csütörtök

Rumos-marcipános szaloncukor recept


Roppant egyszerű elkészíteni, bátran ajánlom azok számára is, akik úgy érzik, képtelenek lennének rá vagy nincs hozzá türelmük!
A házilag készített szaloncukorral még kellemesebbé tehetjük a karácsonyt, hiszen ez is egyfajta figyelmesség a családnak. Ajándéknak is k8iváló.
Hozzávalók 12 főre: 20 dkg hántolt mandula, 15 dkg porcukor, kandírozott narancshéj, egy kupica rum, 20 dkg étcsokoládé.
Egy adagból 40 db szaloncukor készül. A marcipánba nem kell feltétlenül narancshéjnak kerülnie, lehet simán natúran is készíteni.
Elkészítés: A mandulát porrá őröljük, majd hozzákeverjük a porcukrot. Egy kupica rumot adunk hozzá (nem aromát!), és éppen csak annyi vizet, hogy összeálljon a massza. Nagyon keveset kell adni, és lassan kell adagolni!
Miközben kézzel keverjük, mehet bele a kandírozott narancshéj. (A recept egész narancskarikákra szól, de úgyis jó, ha csak a héját kandírozzuk. Az eljárás ugyanaz.)
Kézzel megformázzuk őket, majd egy sütőpapírra felsorakoztatjuk a majdnem kész cukrokat.
Gőz felett megolvasztjuk a csokoládét, és villa segítségével egyenként megmártjuk benne a cukrokat. Visszatesszük a sütőpapírra, és megvárjuk míg megszárad. (Van aki hűtőbe teszi, de úgy megfehéredik a csokoládé.)
Mikor megdermedt, szép papírba csomagoljuk őket. (Richpoi Hírek)

Tábory Maxim: Jégvirág

          A költő a meleg szobában ül. Amint kimereng az ablakon, teste
lelke borzong a Tél hidegétől. Szíve elszorul és mély részvétet érez
a Jégvirág iránt. Dallamok kelnek lelkében, búsak, fájók. 

Jégvirág, ó Jégvirág ! 
Elhagytak az Álmok, a Hitek. 
Szerető anyánk e hideg 
vilagban szomorúnak szült. 
Hűsen csillogunk 
a dérre dermedt ég alatt, 
kristály alakunk 
fehér és szürke árnyalat. 
Fehér mint a halottas ing, 
vagy szélben fázó fellegek, 
reszketnek hószín ajkaink, 
ezüstös testünk megremeg . . . 

Ez emlék-dús házban, 
hol most lakom 
nem ragyog más úgy, 
mint Jégvirág. Át 
az ablakon, 
ha mámortól részeg 
szemmel messze nézek, 
amerre hó és fagy az úr 
vonz magához 
a költőt-ölelő azúr. 

Jegvirág ! 
Királyként trónolsz. 
Mint válaszfal álsz 
hideg s meleg közt, kinézve a télbe. 
Örök-létünek látszol, 
de mikor felenged a fagy, 
éled a táj, 
s az ébredező föld neszel, 
te némán felzokogsz 
és könnyezel, és könnyezel -- -- 
Bár vágyunk, álmunk a Nyár, a Nap, 
veled szenvedünk ha jön a meleg --- 
Jégvirág... Ó Jégvirág ! 
Egynek érzem sorsomat veled.

Mikulás napjára - december 6. - - - Szent Miklós legendája

            Nagy öröm a gyerekek életében december 6-a, mert ekkor jön a Mikulás, aki a jóknak cukorkát, a rosszaknak meg virgácsot hoz, ki mit érdemel.
            Az a keresztény szokás, miszerint Szent Miklós neve napján a gyermekek ajándékot kapnak, egy régi legendán alapul. Miklós a kisázsiai Myra városában élt. A környező területen döghalál pusztított, mely gazdag szüleit is elragadta. Ő az örökségét a szegények között szétosztotta. Legendája több példát is említ, leggyakrabban a becsületes, de elszegényedett nemesember segítését szokták belőle idézni. Az Érdy-kódex erről így ír: Egy embernek „három leányi férjhez menendők valának. Minthogy nem volt neki mivel tartani vagy pedig becsületesen férjhezadni  hajadon laányait, tisztátalan életre akará kényszeríteni őket, hogy ezáltal magoknak és néki eledelt szerezhetnének. Amikor ezt Miklós meghallotta, egy zacskó aranyat éjjel a szegény ember házának félig kinyitott ablakán „beveté”.
            Csodatevő képességével is sok problémát megoldott, például éhezőket látott el olcsó búzával, süllyedő kereskedelmi hajót mentett meg, tolvajokat beszélt rá, hogy a lopott pénzt adják vissza, három megölt diákot feltámasztott.
            Halála után is több csodát tett, például egy gyereket kiszabadított a rabszolgaságból. Számtalanszor megszégyenítette és távozásra kényszerítette az ördögöt. De csak néhány száz évig nyugodhatott a szülővárosában, mert a keresztes vitézek 1087-ben a hamvait – az iszlám hitű törökök elől – Dél-Olaszországba, Bari városába menekítették. Ezzel a város Európa egyik legjelentősebb keresztény-központja lett. Az erkelyék méltó elhelyezésre emelték a San Nicola-székesegyházat, amely a román kori építészet egyik legszebb alkotása.
            A Mikulás szó cseh eredetű. Az ablakba kitett gyerekcipőbe csempészett ajándékozás szokása pedig osztrák közvetítéssel került hazánkba mintegy másfél száz esztendővel ezelőtt.
            A görögkeleti egyháznak, így a magyarországi görög katolikusoknak Miklós a legtiszteltebb szentje. Alakja ott van az ikonosztáz négy főképe között.
            A házasság, az anyaság oltalmazója. Patrónusa még a gabonakereskedőknek, a pékeknek, a vászonszövőknek, a borkereskedőknek, az ügyvédeknek, a patikusoknak, az olajárusoknak, a vízimolnároknak, a hídépítőknek, a raboknak, a zarándokoknak és sok közösségnek, céhnek. A párizsi egyetem ihletésére a három feltámasztott diák emlékére a középkorban a tanulók is védőszentjüknek választották.
            Finnországban – Lappföld fővárosa és Veszprém testvérvárosa –, Rovaniemi közelében lakik a világ legfőbb Mikulása (finn neve: Joulupukki). Magyar testvére a Pest megyei Nagykarácsonyba költözött néhány évvel ezelőtt. Neki megírhatják a gyerekek kívánságukat, aki utána egyezteti a szülőkkel. Csoportokat – a nagy érdeklődés miatt – nagyon korán be kell jelenteni.
A lappföldi Mikulás levelekre válaszol (Fotó: Népszabadság Online)

2024. december 4., szerda

Humor a nagyvilágból









Szent Borbála napjára - december 4.

          Szent Borbála kultusza a középkorban terjedt el, a leginkább tisztelt szentek egyike lett. Sok város, hivatás választotta védőszentjének. Az örökös veszedelemben élő bányászok a leggyakrabban Borbálához fordultak, mint segítőszenthez, s tették meg védőszentjüknek, hívták segítségül végszükségben.
             Hogyan lehetett ilyen ereje egy húszévesen már vértanúhalált szenvedett leánynak?
            A szép és okos Borbála atyja – a nikodémiai Dioszkorosz – egy lakótoronyba zárva őrizte. Amikor ennek ellenére keresztény lett, atyja feljelentette. Előbb a torony fala, majd egy szikla nyílt meg előtte, hogy elmenekülhessen. A rejtekhelyét eláruló pásztor bárányai sáskává változtak. Borbálát bebörtönözték, többször megkínozták, végül 306-ban saját apja lefejezte, akit ezért hazatérőben a villám agyonsújtott.
            A bányászokon kívül a részére épített torony miatt az erődítmények, az építőmesterek és a kőművesek is védőszentjüknek tartják. A tűzvész elleni védekezés okán a harangokra is ráfestették az arcképét. (A 8. században szokásba jött, hogy égiháború idején a tüzet okozó villámcsapás ellen harangozás imádságra figyelmeztette a híveket, ugyanis az első villámhárítót csak 1752-ben állították fel.) Így vált a harangöntők védőszentjévé is.
            A lőpor feltalálása után, melyet a villám és a tűz egyesült erejének tartottak, a tüzérek védőszentje is lett. Ezt segítette az is, hogy az ágyúcső is ugyanabból az anyagból készült, mint a harangok, és az ágyúkat is a harangöntők készítették. V. Károly német-római császár (uralkodott: 1519–1556) még azt is előírta, hogy a tüzéreknek az ágyú elsütése előtt Szent Borbála segítségét kell kérniük. A középkorban a városok lőportornyaikat szívesen ajánlották oltalmába, hogy mentse meg őket a véletlen robbanástól. A hegymászók is hozzá fohászkodtak, hogy hárítsa el a vihart és a villámlást.
            A millennium évében Magyarországon – egy középkori torony maradványa miatt – nevéről falut kereszteltek el. (Szentborbála ma Szerbiában található.)
            A népi hiedelem azt tartja, hogy ha a cseresznyefa ágát Borbála-napon, december 4-én bevisszük a szobába, karácsonyig kivirágzik. Ez a hagyomány azt is jelenti, hogy a virágzó vessző Borbálán keresztül a szeretetet viszi a szívekbe, és ott állandósul, kivirágzik.
            A jegyesek kiválasztásának egyik módja is e naphoz fűződik. A hajadonok hét-kilenc ágat helyeznek el egy pohárba. Minden ágra egy-egy férfinevet tartalmazó cédulát kötnek, s amelyik ág előbb kivirágzik, az azon lévő név viselőjétől várják el, hogy Borbála nevében feleségül kérje őket.
(A fenti írásomnál felhasználtam a Tapolcai Hírlapban 1997. dec. 4-én megjelent cikkem. A képet a petrilla.hupont.hu honlapon találtam.)

Román fasiszta fiatalok randalíroztak büntetlenül már 1927. december 4-én!

            Nagyvárad zsidósága is megszenvedte a trianoni diktátumot követő romániai üldöztetést. A közösséget 1927 végén érte az első nagy megpróbáltatás. Lobontiu főispán és a megye más vezetőinek tiltakozása ellenére a román kormány engedélyezte, hogy december 4-én Nagyváradon megkezdődjön az Országos Diákszövetség kongresszusa négyezer résztvevővel. A román diákság „nemzeti érdekeinek biztosítása érdekében” követelte a numerus clausus bevezetését. A javaslatot egyhangúlag elfogadták, és elhatározták, hogy a kormány támogatását kérik hozzá. Két nappal később a felbujtott diákok egy csoportja husángokkal és bunkókkal felfegyverkezve száznál több nagyváradi zsidó lakost vert össze, közülük négyet súlyosan megsebesített. Betörtek a város hat legnagyobb zsinagógájába, ahol a berendezést és a kegytárgyakat pozdorjává törték. Támadást intéztek a kávéházak és a vendéglők ellen, illetve a Nagyvárad szerkesztősége ellen is. A randalírozó diákság december 7-én hagyta el Nagyváradot, és számottevő része – Bánffyhunyad érintésével – Kolozsvár felé vette útját, ahol ugyancsak nagy pusztítást végzett. (Internetről ollóztam)

Népszabadság, 2014. szeptember 13. Hétvége, 7. o. Bánffyhunyadról:
„– Nagymamám unokatestvére, bizonyos Grünwald Jáákov, akit később „pápai rabbiként” is ismertek, a román fasiszta ifjak pogromja idején éppen a jesiva iskolában oktatta a nebulókat. Amikor a horda kövekkel betörte a tanterem ablakait, a rabbi rezzenéstelen arccal folytatta az oktatást, mintha mi sem történt volna. Kőkemény lélekjelenlétével meggátolta, hogy a gyermekek között pánik törjön ki….  A román fasiszták azonban betörtek a zsinagógába, és nem csupán feldúlták a templomot, de a szent tóratekercseket és a szakrális szfurem könyveket tűzre vetették, a tálit imakendőket szétszaggatták. …  Bánffyhunyadon szinte minden zsidó üzletet feltörtek. A környékbeli román falvakból szekerekkel, zsákokkal megrakva vitték haza a közprédává vált árukat. Honnan lettek értesülve a pogromról, ki tudja? Napokon, éjszakákon át minden zsidóházban felöltözve virrasztottak.”
(Megjegyzem, ebben az időben Bánffyhunyad lakossága magyar és zsidó volt. És nem a helyi magyarok raboltak, hanem a környékbeli románok!!!! A rendőrség tagjai pedig románok voltak!!! Magyarországon 1927-ben ez elképzelhetetlen lett volna.)

          A zsidóüldözés ezzel nem állt le Romániában, egyre erősödött, például: 1940. augusztus 8-án a bukaresti parlament elfogadta a Zsidó Statutumot, ami a zsidók jelentős részét megfosztotta az állampolgárságtól és megtiltotta a keresztényekkel kötött házasságot.

Trianon-jelenség (Helikon) 24. o.: "1919. április 19.  A román csapatok bevonulnak Nagyváradra (64 ezer lakosából 58 ezer magyar, 3 ezer román) és Érmihályfalvára (6255 lakosából 13 román).
(A fent látható Nagyvárad címert az 1600-as évektől használták.) 
Trianon utáni képeslap

2024. december 3., kedd

Nemzetek konyhája - Muszaka (török étel)

·                                 A padlizsánokat szétvágjuk, megsózzuk. Ha a magja már barna, ferdére állítva, lenyomatva állni hagyjuk, hogy kicsurogjon a kesernyés leve. Közben a húst - lehet csak sertéshúsból is készíteni - a megtisztított nyers sárgarépával, burgonyával és vöröshagymával együtt ledaráljuk - a zöldségeket reszelhetjük is, és a vöröshagymát apróra vágjuk. Az egészet kevés olajon átfuttatjuk és sóval, őrölt borssal ízesítjük, majd fedő alatt, időnként megkeverve, puhára pároljuk.
·                                 Ezután a padlizsánszeletek egyik oldalát lisztbe mártjuk és forró olajban, csak a lisztes oldalát, átsütjük. Megfelelő méretű edényt - tűzálló tálat, vagy tepsit - kiolajozunk, zsemlemorzsával meghintjük, az alját kibéleljük a padlizsánszeletekkel, úgy, hogy a pirított oldaluk legyen felül, pár szelet paradicsomkarikát helyezünk rá.
·                                 Majd rásimítunk egy réteg húst, majd újra padlizsánszeletek és paradicsom következik, újra hús és újra padlizsán, úgy rétegezzük, hogy végül a tetejére padlizsánszeletek és paradicsomkarikák kerüljenek. Ezután ráöntünk egy csésze csontlevest és előmelegített sütőben, az első 10-15 percben lefedve, 180 °C-on átsütjük.
Tipp:
Az eredeti recept szerint palacsintával fedik le

Hozzávalók 4 személyre:
·                     10 db padlizsán
·                     0.5 kg darált sertéshús
·                     0.5 kg darált marhahús
·                     10 dkg sárgarépa
·                     20 dkg burgonya
·                     20 dkg vöröshagyma
·                     2 dl étolaj
·                     1 kg paradicsom
·                     10 dkg liszt
·                     zsemlemorzsa
·                     só, őrölt bors
·                     csontlé, lehet leveskockából
Forrás: Recept varázs honlapról

A bélyeg feltalálójának, Hillnek a születésnapjára - 1795. december 3.

Hogyan született meg a bélyeg?

            A levélre vagy képeslapra felragasztott bélyeg mutatós küllemével, pompás színeivel mindenki figyelmét felkelti. Földünkön mintegy 100 millió ember hódol a bélyeggyűjtés hobbijának.
            Az első bélyeg nem is olyan régen, 1840-ben került forgalomban, Londonban. Rowland Hill (1795. december 3. – 1879. augusztus 27.) angol postai főtisztviselő találta fel.
A hagyomány szerint Hill hivatalos úton egy városkában tartózkodott, amikor látta, hogy a postakocsis egy levelet nyújt át a fogadós lányának. Ő ide-oda forgatta a kezében, majd bontatlanul visszaadta. Nem tudom az érte járó díjat kifizetni, mondta savanyú arccal, ugyanis ebben az időben a posta a címzettől szedte be a szállítás díját. Hill megsajnálta a lányt, és ki akarta fizetni az illetéket, de ő nem fogadta el. Később – nem tudta, hogy a segítőkész úr postai főtisztviselő – elárulta, hogy a levél így is elérte célját, mert a vőlegénye apró jeleket tett a borítékra, melyet csak ketten ismernek. Ily módon az üzenet egy fillérjükben sem került.
Hill - visszatérve Londonba – négy javaslattal állt elő a posta vezetőinél. Ezentúl a kézbesítés díját a feladó fizesse. Az egyszerűsítés érdekében a feladó úgy fizessen, hogy a levélre felragaszt – megnedvesített hátoldalával – egy kis papírszeletkét, melynek másik oldalára a postahivatal bélyegzője kerül. Az országon belül a levélilleték a távolság figyelmen kívül hagyásával ugyanannyi legyen, ugyanis - a mai vonatjegyhez hasonlóan - a távolság szerint kellett fizetni. Igaz, a világon először már ez előtt 257 évvel Báthory István erdélyi fejdelem és lengyel király rendelet előírta: „a postai úton elküldött magánlevelekért tekintet nélkül a címzett lakhelyére, négy lengyel garas fizetendő”, de feledésbe merült. Negyedikként azt javasolta, hogy csökkenjen a díj, mert ezzel jelentősen nőni fog a forgalom.
Az angol posta folyamatosan komoly anyagi nehézséggel küszködött, de az irányítói okos, gyakorlatias emberek lehettek, mert elfogadták Hill összes ötletét.
A legolvasottabb angol lapban, a Timesben pályázatot hirdettek az első postabélyeg megtervezésére. A birodalom minden részéből 2700 pályaművet küldtek be, de mégsem találtak megfelelőt a bíráló bizottság tagjai. Végül az első bélyeg a „Penny Black” Viktória királynőt ábrázolta, a színe (fekete) és a névértéke (egy penny) után kapta a nevét. 1840 május elsején már kaphatóak voltak az első bélyegek
A négy újítás megtette a hatását. Bevezetésével a brit posta egycsapásra gazdag lett, és a világ első postájává lépett elő. Hillt érdemeiért a kormány a posta főigazgatójává nevezte ki, többször részesült magas pénzjutalomban, nemesi rangra emelték, sőt, bárói címmel is jutalmazták. Halála után szobrot állítottak neki, holttestét a westminsteri apátságban helyezték el, közvetlenül James Watt, a gőzgép feltalálója mellé. Érdemeit sok postaigazgatóság is elismerte, mert arcképe időről időre megjelenik a bélyegeken – nálunk 1979-ben adták ki. (Fenti írásom megjelent: Zsiráf, 2004. február)