Julio Carrasco Bretón mexikói képzőművésznek, a
falképfestészet egyik meghatározó alakjának színes muráliája díszíti a Keleti pályaudvar metróállomását.
A
mexikói nagykövetség, valamint Julio Carrasco Bretón festőművész felajánlásával
tekinthetik meg a metróállomáson áthaladó utasok a 2-szer 6 méteres, A mexikói
textilkézművesek képzeletvilága című színes falfestményt - közölte a mexikói
nagykövetség. A nagyméretű képen a művész a különböző etnikai csoportok
jellegzetes formakincseinek megjelenítésével mutatja be a mexikói
textilkézművesség színes palettáját. Az alkotáson láthatók például huipilek
(női bennszülöttek által viselt hagyományos bő szabású tunikák), jorongok
(férfi tunikák), terítők, ponchók és szőnyegek. A festményt a művész idén
februárban a Budapesti Történeti Múzeum Budapest Galériájában tartott
kiállítása keretében Budapest városának adományozott.
A
festmény különlegessége, hogy itthon elsőként képviseli a nemzetközi népszerűségnek
örvendő, Magyarországon kevésbé ismert mexikói muralista festészetet. A képet a
Mexikói Köztársaság különböző államai mesterembereinek képzeletvilága ihlette
meg. Átfogja a mexikói textilkézművesség színes palettáját, a képen látható
huipilek, jorongok, terítők, ponchók, és szőnyegek a különböző etnikai
csoportok jellegzetes kifejezési formáit mutatják be.
Julio
Carrasco Bretón, mexikói festő és muralista 1950-ben született Mexikóvárosban.
A mexikóvárosi Nemzeti Autonóm Egyetemen (UNAM) szerzett diplomát
vegyészmérnöki szakon: ezeknek a tanulmányoknak később hasznát vette a
különböző festészeti technikák alkalmazásánál. Ugyanaz a Lino Picaseño y
Cuevas, legendás mexikói festő és építész volt a mestere a San Carlos
Képzőművészeti Főiskolán, aki Diego Rivera utait is egyengette. 1973-tól számos
egyéni és kollektív tárlaton mutatták be képeit, amelyeket megtalálhatunk a
világ 19 múzeumában. Az utóbbi időben felváltva Párizsban és Mexikóban
dolgozik; litográfiái a párizsi Atelier Bramsen és a mexikóvárosi Mario Reyes
stúdióban készülnek. Julio Carrasco művészi karrierjére több hatás nyomja rá a
bélyegét a prehispán művészektől kezdve a Nagy muralistákig, Diego Rivera,
David Alfaro Siqueiros, José Clemente Orozco és Rufino Tamayo képei.
Julio
Carrasco több mint 50 falfestményt készített, általában egyetemek,
önkormányzati hivatalok, állami és privát kulturális intézmények számára,
amelyek Mexikóban, Spanyolországban, Olaszországban, Kanadában és számos más
országban találhatóak. A megbízó intézmények között megemlíthetjük a
mexikóvárosi San Lazaró-i Legfelsőbb Bíróságot, a Parlament Alsóházát, a
Monterrey-i Polgármesteri Hivatalt. Bulgáriában a szófiai Képzőművészeti
Akadémia is megbízta egy murál elkészítésével.
Absztrakt
geometrikus vásznainak témaválasztása sokoldalú, többek között a filozófia, a
mitológia és a környezetvédelem problémáit ábrázolják, képei gyakran erős
szociális érzékenységről tesznek tanúbizonyságot. “Az intellektus epopeája”
című falfestményt Párizsban készítette, Genfben állították ki az WIPO
székházában (World Intelectual Property Organization). Itt egy speciális,
egyéni technikát alkalmazott, amelyet isoplasztikának nevezett el, szilikon és
márványpor keverékéből álló alapon dolgozott. Az így készített falfestmény
felgöngyölíthető és bárhová elszállítható. Valójában tehát egy akrolfestékkel
készült táblaképről van szó, amely egyelőre vandálbiztos felületen, a
metróállomás pénztára fölött kapott helyet.
(Forrás: Richpoi Hírek, 2015.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése