2017. január 28., szombat

Károlyok köszöntése

Humorral zárjuk az iskolai félévet


Nem megyek többet iskolába!
–Miért?
–Mert olvasni nem tudok, beszélgetni meg nem hagynak.

Tanító néni az iskolában: –Marika, mit fogsz csinálni, ha olyan nagy leszel, mint én?
–Fogyókúrázni!

Az apa nyitogatja a gyerek ellenőrzőjét. Matek egyes, durr egy pofon. Olvasás egyes, durr még egy nagy pofon. Ének ötös, durr egy pofon. A gyerek méltatlankodva így szól: –De apa, ének ötös, miért kaptam a pofont?
–Mert két egyes után még volt kedved énekelni.

Idős néni kopogtat a tanári ajtaján:
–A Pistike nagymamája vagyok és szeretném elkérni az unokámat az utolsó óráról.
–Az lehetetlen! Pistike ma nem is jött iskolába.
–Akkor hol lehet?
–Azt hiszem, az Ön temetésén.

Egy nyolcadik osztályos kislány meséli a szüleinek: –Ma bejött egy nőgyógyász az iskolába, és mindenkit megvizsgált. Képzeljétek, csak egyetlen lány szűz még az egész osztályban.
–Biztos te vagy az aranyom, ugye?
–Nem... A tanító néni.

–Mi volt ma az iskolában, kisfiam?
–Anya, ma én voltam az egyetlen aki jelentkezett, amikor a tanító néni kérdést tett fel!
–Nagyon ügyes vagy Pistike! És mi volt a kérdés?
–Ki törte be az ablakot?

A tanár előveszi a feladatlapokat és végigtekint a rémült diákarcokon
–Fiaim! Nagy nap ez a mai! Ma történelmet írunk!


A legelőnyösebb és a legkárosabb ételek a fogakra

            Vannak ételek, amelyek nagymértékben elősegítik a fogszuvasodást, míg mások éppen védik a fogakat a plakkok kialakulásától. 
            Amikor cukros vagy sok keményítőt tartalmazó élelmiszereket fogyasztunk, nemcsak testünket „tápláljuk”, de a szánkban lévő plakkokat is. A dentális plakk főként baktériumokat, szénhidrátokat és fehérjéket tartalmazó vékony, filmszerű lepedékes képződmény, amely a szájüregben lévő kemény felszíneken (fogakon, implantátumokon vagy protéziseken) alakul ki.
            A plakkokban lévő savképző baktériumok a szájba kerülő cukrokat vagy keményítőket bontani kezdik, a folyamat melléktermékeként pedig beindul a fogszuvasodást előidéző savképződés. A folyamatos szénhidrát - és sav - támadás hosszú távon károsítja a fogzománcot, és fogszuvasodást vagy fogkőképződést eredményez. A dentális plakkokban emellett olyan baktériumok is találhatók, amelyek kellemetlen szájszagot, fogínygyulladást és a fogágy megbetegedését idézik elő.

A fogak ellenségei
            Nem meglepő tehát, hogy az édességek, ezen belül leginkább a ragacsos nyalókák vagy cukorkák kiemelt pusztítást végeznek a szájban. A szakemberek azt javasolják, hogy ha már mindenképpen édességet kívánunk, válasszuk a szánkból gyorsan „kiürülő” termékeket, és kerüljük a cukorkákat, nyalókákat vagy karamellákat, amelyeket sokáig lehet majszolni. Ha ráadásul gyakran szopogatunk élénk színű cukorkát (ami a nyelvünket is színesre festi), ne csodálkozzunk, ha hosszabb távon a fogunk is elszíneződik tőlük.
            A csokoládé ugyan édességnek számít, de a fogakra gyakorolt hatását illetően ellentmondóak az eredmények: a jó minőségű, legalább 70 százalék kakaótartalmú étcsokoládé, úgy tűnik, nem olyan káros, mint a többi édes finomság.
            Szintén kiemelt veszélyt jelentenek a fogakra nézve a magas keményítőtartalmú élelmiszerek, amelyek apró darabkái beragadhatnak a fogak közé. Idetartoznak a chipsek, a sült krumpli vagy a fehér kenyér, így ezek fogyasztása után mindenképpen érdemes fogat mosni. A gyermekek és tizenévesek fogproblémáinak hátterében a leggyakrabban a cukros üdítők állnak, mert a cukor mellett az üdítőkben lévő foszforsav és citromsav hatványozott terhelést jelent a fogzománcnak.
            Végül szintén hozzájárulhat a fogszuvasodás kialakulásához az alkoholfogyasztás, de sok gyógyszer is tartalmaz a fogzománcot károsító összetevőt. Ha az általunk szedett gyógyszerek esetleg fokozzák a szájban a savképződést, érdemes fluoridtartalmú szájvízzel öblögetni a fogzománc erősítése és az ásványi anyagok pótlása érdekében.

A „jófiúk”: tejtermékek, zöldségek és tea
            A magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök tisztító hatásúak, mivel fokozzák a nyálelválasztást. A megfelelő nyáltermelés helyes szájápolási szokásokkal párosulva a lehető leghatékonyabb természetes védelem az ínybetegségek és a fogszuvasodás ellen. A tejtermékek, például a tej, a natúr joghurtok és a kemény sajtok szintén fokozzák a nyálelválasztást, a bennük lévő kalcium és foszfor pedig mérsékli a fogak ásványianyag-veszteségét, ezáltal csökkenti a fogszuvasodás kockázatát.
            A fekete és a zöld teában lévő jótékony polifenolok megölik vagy ártalmatlanítják a dentális plakkokban lévő baktériumokat, így megakadályozzák a szaporodásukat és a savtermelést. Bár a tea mindenképpen védi a fogak egészségét, esztétikai bosszúságot azért okozhat: főként a fekete tea komoly színező hatással bír, ezért az, aki fehér fogakra vágyik, ne vigye túlzásba a teafogyasztást.
            Szintén fogbarát választást jelentenek a cukormentes rágógumik és a fluoridtartalmú élelmiszerek – például fluoridos ásványvizek, izotóniás italok, gabonapelyhek.

A helyes szájhigiéné
            A fogkímélő étrend mellett a helyes szájhigiéné is elengedhetetlen: naponta legalább kétszer mossunk fogat, és egyszer használjunk fogselymet is. Étkezés után segíthet, ha vizet iszunk, vagy a szánkat alaposan kiöblítjük. Cukros ételeket nassolás helyett inkább egy főétkezés részeként fogyasszunk, az étel- és italfogyasztások között pedig legalább két órát várjunk, hogy a nyál kifejthesse tisztító hatását. (Forrás: Richpoi Hírek)

Az emberiség fejlődése












Figyelemreméltó gondolatok