2018. február 25., vasárnap

Óvd az agyad, élj tovább! - angol szemmel

            Mivel a jelen állás szerint a britek élettartama 2030-ra valószínűleg eléri a 87 évet, az orvosi szakértők szerint 20 év múlva minden ötödik ember Alzheimer-kórban vagy elmezavarban fog szenvedni. Védd meg az elmédet a leépüléstől! Tedd meg ma a szükséges lépéseket, hogy tovább és jobban élhess!
Étel az agynak
            Veszély: Az egészséges test alapját képezik a tápanyagok, de a szürkeállomány karbantartásában is fontos szerepet játszanak. A játékszabályok egyszerűek: fogd vissza a cukrot és tartsd az ételt frissen. „A feldolgozott élelmiszerek szinte mérgezik az agyat” – mondják tápanyag szakértők. A Rhode Island Hospital tanulmányai szerint a feldolgozott ételekben található nitritek és a „fehér” ételekben (kenyér, tészta) található cukor riasztóan megemelheti az elmezavar veszélyeit.
            Mit kell tenned: Tedd le a Big Mac-et, és vegyél magadhoz annyi B-vitamint és antioxidánst, amennyit csak tudsz. Ezek segítenek a testedből kiszűrni a homociszteint, egy olyan neurotoxint, ami szorosan kapcsolódik az elmebajhoz. A B12-ben gazdag kagylók segítenek az agyad fitten tartásában.
A stressz hatásai
            Veszély: Naponta háromszor eszel az asztalodnál ülve? Ideje kilépni az irodából. Ha hetente 55 órát dolgozol, lassabban fog az agyad, hajlamosabb vagy a depresszióra és az alkoholizmusra. „A krónikus stressz nagy hatással van a szervezetre”, mondja Colson. A stressz elárasztja a testedet kortizollal, ami egy bizonyos idő után összezsugoríthatja az agyat és memóriazavart kelthet, valamint az izmokat is legyengítheti.
            Mit kell tenned: Hagyd ott az asztalt, irány az edzőterem! A közepes ismétlésszámú, magas intenzitású edzések megemelik a tesztoszteron termelését, és megakadályozzák a kortizolét, amitől erősebb és stresszmentes leszel.
Tudod mit? Irány a bár!
            Veszély: Ha többet beszélsz Sirivel, mint a barátaiddal, az nagyban növelheti az Alzheimer-kór kockázatát. „Az emberek társasági lények. Az agyunk úgy fejlődött, hogy keresse a szociális kapcsolatokat, tanulmányok pedig bebizonyították, hogy az aktív társasági élet távol tartja a memóriazavart.”
            Mit kell tenned: Esténként találkozz a haverokkal a bárban! De ne csak a focit bámuljátok – az igazi beszélgetés véd legjobban az elmezavarok ellen. Duplázd meg az agyadat érintő impulzust, és kapcsolódj be egy kvízjátékba – amerikai kutatók szerint a memóriát és érvelést igénybe vevő játékok javítják a kognitív képességeinket az öregkorban is. Csak próbálj meg távol maradni a nitrátban gazdag chipstől és disznóhús-falatkáktól. Na meg persze a Jägermeistertől.
Kicsit, de gyakran!
            Veszély: Ha az ajánlott 21 heti alkoholmennyiséget egyetlen éjszaka alatt döntöd magadba, az senkinek sem tesz jót. Azok, akik havonta több mint két alkalommal rúgnak ki a hámból, megduplázzák az agyi leépülés kockázatát. Úgyhogy inkább rakd le azt a korsó sört.
            Mit kell tenned: Azért nem is kell rögtön beállni az antialkoholisták sorába. Ha naponta megiszol két egységnyi alkoholt (ez 4,5 dl sör, vagy egy kisebb pohár bor), akkor 23%-kal kisebb az esélyed, hogy a későbbiekben memóriazavartól fogsz szenvedni.
Az a mennyei koffein
            Veszély: Azt már tudod, hogy a reggeli kávé felpörget, de ez a pörgetés még az öregkorodig is kitarthat. Ha naponta megiszol 3-4 csésze kávét, az csökkenti a későbbi elmebaj esélyeit. Ezenkívül egy hawaii tanulmány összekapcsolta a koffeinfogyasztást a Parkinson-kór kisebb kockázatával.
            Mit kell tenned: Tartsd rendben a koffeinfogyasztó szokásaidat! Ha állandóan karamellás mocha lattét döntesz magadba, rosszat teszel a körvonaladnak és az agyadnak is. A helsinki Karolinska Institutet tanulmánya megállapította, hogy a túlsúlyos felnőtteknek négyszer nagyobb az esélyük az elmezavarra, úgyhogy inkább kérd a kávédat cukor nélkül.
(Forrás:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése